Projekt przewiduje realizację działań dotyczących kształtowania/podniesienia kompetencji studentów (czyli osób uczestnicz w edukacji na poziomie wyższym w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju) UPH na kierunkach:
- administracja, logistyka, zarządzanie na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Prawnych (WNEiP)
- chemia, matematyka, informatyka. na Wydziale Nauk Ścisłych (WNŚ)
- analityka z diagnostyką molekularną, biologia sądowa, dietetyka, gastronomia i hotelarstwo, gospodarka przestrzenna, ratownictwo medyczne, rolnictwo, turystyka i rekreacja, zootechnika na Wydziale Przyrodniczym (WP).
Osoby objęte wsparciem nabędą dodatkowe umiejętności niezbędne na obecnym rynku pracy i oczekiwane przez pracodawców w określonych branżach/sektorach odpowiadających profilowi kształcenia na danym kierunku przez udział w:
- programie rozwoju kompetencji (obejmujących: szkolenia, dodatkowe zadania praktyczne dla studentów realizowane w formie projektowej, w tym w ramach zespołów projektowych, wizyty studyjne,
- wysokiej jakości programach stażowych.
Nabyte lub rozwinięte kompetencje zyskają potwierdzenie w bilansie kompetencji przed i po ukończ udziału studentów w projekcie. Projekt przewiduje kształcenie w ramach w/w form wsparcia następujących kompetencji zgodnych z potrzebami pracodawców:
- zawodowych - ważnych dla podwyższania poziomu wiedzy branżowej oraz umiejętności jej wykorzystania w praktyce,
- interpersonalnych i komunikacyjnych, w tym umiej pracy w grupie istotnych dla budowania relacji ze współpracownikami,
- analitycznych, w tym umiejętność rozwiązywania problemówzdolność analizowania posiadanych informacji, -informatycznych niezbędnych dla rozwoju społeczeństwa cyfrowego.
Zaplanowane zajęcia dostarczą studentom dodatkowych kompetencji, które odpowiadają potrzebom rynku pracy (i są to formy wsparcia niebędące przedmiotami normalnego toku kształcenia na w/w kierunkach).
Dodatkowo projekt przewiduje realizację działań dotyczących kształtowania/podniesienia kompetencji kadry kierowniczej i administracyjnej UPH w Siedlcach w zakresie kompetencji zarządczych. W projekcie zaplanowano zajęcia tj. szkolenia obejmujące podnoszenie kompetencji zarządczych m.in. w zakresie prawa pracy, finansów, zarządzania budynkami oraz zakupy niezbędnego sprzętu i oprogramowania (m.in. w zakresie wsparcia informatycznych narzędzi zarządzania uczelniami). Szkolenia dostarczą kadrze dodatkowych kompetencji, co przełoży się na poprawę jakości kształcenia i zarządzania w UPH. Dodatkowo planuje się zakup specjalistycznego oprogramowania, które wspomoże proces zarządczy w uczelni.
W ramach modułu Zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego UPH w Siedlcach zamierza realizować dwa następujące typy działań:
- wsparcie informatycznych narzędzi zarządzania uczelnią,
- działania podnoszące kompetencje zarządcze kadr kierowniczych i administracyjnych w uczelni.
Wsparcie narzędzi zarządzania uczelnią realizowane będzie poprzez zakup:
- następujących systemów (oprogramowania) tj:
- system finansowo księgowy
- system do obsługi tematów badawczych, grantów, projektów
- system zamówień na towary i usługi
- System Repozytorium aktów prawnych i umów
- portal pracowniczy
- niezbędnego sprzętu do obsługi syst zarządzania dokumentacją (EZD) tj:
- sprzęt do przetwarzania dokumentów w tym: skanery, urządzenia wielofunkcyjne, czytniki kodów kreskowych, czytniki dokumentów, drukarka mobilna,
- pamięć masowa na składowanie skanowanych dokumentów
- system kopii zapasowych,
oraz przeprowadzenie szkoleń z obsługi/wykorzystania systemów zarządzanie dokumentacją dla pracowników administracji, którzy będą obsługiwać system.
Działania mające na celu podniesienie kompetencji zarządczych kadr kierowniczych i administracyjnych uczelni - szkolenia:
- Zamówienia publiczne podstawy dla kadry kierowniczej.
- Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Podatek Vat w szkole wyższej.
- Zarządzanie personelem z elementami prawa pracy.
- Zarządzanie budynkami i innymi obiektami budowlanymi według aktualnych przepisów Prawa budowlanego.
- Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie dotyczącym szkolnictwa wyższego.
- Ocena jakości Audytu wewnętrznego QA.
- Prawo pracy.
- Zamówienia publiczne specjalistyczne dla pracowników DZPiZ.
Dodatkowo projekt przewiduje wprowadzenie działań skierowanych bezpośrednio do studentów-uchodźców z Ukrainy w postaci kursu języka polskiego oraz staży. Stanowią one formy wsparcia ukierunkowane na nabycie dodatkowych kompetencji niezbędnych na rynku pracy, jak również w życiu codziennym (moduł podnoszenia kompetencji i programów stażowych).
W pozostałym zakresie wsparcie ma charakter instytucjonalny: wspiera Uczelnię i bezpośrednio jej personel w zakresie niezbędnym do kształcenia studentów uchodźców (moduł zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego). W przypadku kadry akademickiej zostanie ona wyposażona w dodatkowe kompetencje niezbędne z punktu widzenia rynku pracy - kurs opiekuna (moduł zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego).
Wszystkie działania docelowo służą wsparciu studentów uchodźców z Ukrainy, a ich celem jest zaproponowanie im jak najlepszych warunków do nauki, pracy i życia codziennego.